تعریف مختصر از استارتاپ حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT)
استارت‌آپ نوع خاصی از کسب‌وکارهای کارآفرینانه است. این‌ها کسب‌وکارهایی کوچک و مخاطره‌پذیر هستند که در مراحل اولیه اجرایی شدن یک کسب‌وکار هستند و به‌طور عمده در بالاترین سطح از نوآوری و تکنولوژی قرار دارند.
استارت‌آپ سازمانی موقتی است که در جستجوی مدل کسب‌وکاری گسترش‌پذیر و تکرارپذیر است. مطابق این تعریف، یک استارت‌آپ می‌تواند به‌صورت یک کسب‌وکار مخاطره‌آمیز جدید و یا بخش یا کسب‌وکار جدیدی از یک شرکت فعلی باشد.
استارتاپی که زمینه کاری آن ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده و محصول و یا خدمتی در این راستا عرضه نماید؛ استارتاپ فعال در حوزه ICT است.
* یک کسب و کار نوآور، کسب و کاری است که ورای چارچوب‌های موجود رشد و نمو پیدا می‌کند. این گونه کسب و کار‌ها تنها متشکل از ایده‌های جدید نیستند، بلکه ترکیبی هستند از ایده‌های خوب، کارکنان با انگیزه و درک غریزی از چیزی که مشتریان می‌خواهند- ریچارد برانسون (۱۹۹۸)، سخنرانی نوآوری درDIT    (موسسه تکنولوژی دوبلین)
محور1- استارتاپ ICT نوآور در مدل کسب و کار
تعریف
•    معرفی روش¬های تولید جدید و تکنولوژی که به بهبودی کیفیت محصول شما کمک می¬کند و کارآمدتر می¬سازد.
•    ادغام کردن روش¬های تولید مشابه و سپس حذف کردن روش¬های غیرلزوم (به جهت صرفه¬جویی در هزینه¬ها و کارآمدتر بودن).
•    معرفی محصولات مکمل و خدمات جانبی که رضایت مشتری را افزایش می¬دهد.
خاستگاه نوآوری در مدل کسب و کار، یکی از این چهار هدف است:
•    پاسخ¬گویی به نیازهای موجود و برآورده نشده بازار
•    ورود فناوری¬ها، محصولات یا خدمات جدید به بازار
•    بهبود، جهش یا ایجاد تحول در بازار با یک مدل کسب وکار بهتر
•    ایجاد یک بازار کاملاً جدید
چک لیست ارزیابی نوآوری در مدل کسب و کار
    ۱. آیا ایده کسب‌وکار شما می‌تواند از درد، ناراحتی، ناامیدی یا نارضایتی کسی بکاهد؟ (بله/خیر)
    ۲. آیا تعداد افرادی که چنین مشکلی دارند، زیاد است؟ (بله/خیر)
    ۳. آیا این افراد پول کافی برای پرداخت هزینه این کالا یا خدمت رادارند؟ (بله/خیر)
 (توجه کنید که ممکن است ایده شما چند نوع مخاطب داشته باشد. یا مردم باشند یا شرکت‌ها یا دولت و نهادهای دولتی و یا ترکیبی از این‌ها)
    ۴. آیا این افراد می‌توانند برای خرید کالا یا خدمت شما به‌سرعت تصمیم بگیرند؟ (بله/خیر)
    ۵. آیا ایده شما بر یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد یا برجسته‌ شما مبتنی است؟ (بله/خیر)
    ۶. آیا دارایی‌های مهمی دارید که فرد دیگری نداشته باشد؟ (بله/خیر)
   (مانند پول، دسترسی به مشتریان، فناوری، مهارت‌های رهبری، مهارت‌های اجرایی، موقعیت، مهارت فروشندگی)
    ۷. آیا حداقل دو نفر را می‌توانید نام ببرید که ممکن است در آینده به شما بپیوندند؟ (بله/خیر)
    ۸. آیا مهارت‌های آن‌ها مکمل مهارت‌های شماست؟ (بله/خیر)
    ۹. آیا ارزش‌های آن‌ها باارزش‌های شما یکسان است؟ (بله/خیر)
    ۱۰. آیا اکثریت افرادی که نظر آن‌ها برای شما بسیار محترم است عقیده دارند که ایده شما ایده‌ی خوبی است؟ (بله/خیر)
    ۱۱. آیا حداقل یک نفر (و حداکثر سه نفر) وجود دارند که نظرشان برای شما بسیار محترم باشد و عقیده داشته باشند که ایده شما ایده‌ی خوبی نیست؟ (بله/خیر)
    ۱۲. آیا ایده شما یا اجرای آن دارای ویژگی خاصی است که شما را مجاب می‌کند به‌واقع خودتان را وقف آن کنید؟ (بله/خیر (اگر بله، چند مورد نام ببرید)
    ۱۳. آیا می‌توانید با این ایده تا مدتی به‌دوراز چشم رقبا فعالیت کنید، بدون آنکه متوجه شما شوند؟ (بله/خیر)
    ۱۴. آیا می‌توانید برای ایده خود یک مشتری بالقوه پیدا کنید که به تماس‌های شما پاسخ دهد، به شما بازخورد دهد و قبول کند کالا یا خدمت شمارا به‌صورت آزمایشی امتحان کند؟ (بله/خیر)
    ۱۵. آیا ایده شما به شکلی است که بتوانید بدون داشتن پول زیاد، کارتان را شروع کنید؟ (بله/خیر)
   ۱۶. آیا با این ایده می‌توانید هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار، هزینه‌های ثابت خود را پایین نگه‌دارید؟ (بله/خیر)
    ۱۷. آیا ایده شما طوری هست که بتوان آن را در قالب مراحل تصاعدی، با برداشتن گام‌های کوچک اجرا کرد و درنتیجه بتوان بدون صرف هزینه زیاد، به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کرد و حداقل درآمد کمی نصیب شما شود؟ (بله/خیر)
    ۱۸. آیا موردی هست که در موارد بالا به آن اشاره نشده باشد اما شما برای ارزیابی ایده خود انجام داده باشید؟ (بله/خیر)  (اگر بله، چند مورد از ملاک‌های ارزیابی خود را نام ببرید)
محور2- استارتاپ ICT نوآور در تکنولوژی
تأثیر کل نوآوری تکنولوژیک را می¬توان با مشاهده تولید ناخالص داخل (GDP)، دریافت. نوآوری تکنولوژیک میزان محصول قابل حصول از یک مقدار معین کار و سرمایه را افزایش می¬دهد. گاه نوآوری تکنولوژیک منجر به بروز اثرات بیرونی منفی می¬شود. تکنولوژی¬های تولید می¬توانند آلودگی ایجاد کنند که برای جوامع پیرامونشان زیان¬بار است. تکنولوژی¬های کشاورزی و ماهی¬گیری می¬توانند موجب فرسایش، از بین بردن زیستگاه¬های طبیعی و تحلیل بردن اقیانوس  شوند،  تکنولوژی درمانی می¬توانند به پیامدهای پیش¬بینی نشده¬ای چون پیدایش باکتری¬های مقاوم در مقابل آنتی بیوتیک¬ها یا معضلات اخلاقی در رابطه با دخل و تصرفات ژنتیکی منجر شود. با وجود این، تکنولوژی در جوهره خالص خود است؛ دانش برای حل مشکلات و دنبال کردن اهداف است. از این روست که نوآوری تکنولوژیک، خلق دانشی است که برای حل مشکلات علمی به کار گرفته می شود.
چک لیست عوامل مورد ارزیابی و امتیاز واحد تولیدی / خدماتی نمونه
استمرار پروانه کاربرد علامت استانداردفرآورده مورد ارزیابی                10 امتیاز
تدوین استانداردهای کارخانه ای ثبت و صحه گذاری شده                6 امتیاز
مشارکت واحد تولیدی در تدوین، تجدید نظر استانداردهای ملی            9 امتیاز
دارا بودن گواهی ثبت خوداظهاری براساس استاندارد ملی                6 امتیاز
دارا بودن پروانه استاندارد تشویقی                        9 امتیاز
دارا بودن گواهینامه های سیستم مدیریت در سطوح ملی و بین المللی            12 امتیاز
میزان فعالیتهای آموزشی واحد تولیدی                    14 امتیاز
استمرار حضور مدیر کنترل کیفیت                        10 امتیاز
ارتقاء سطح فناوری، تکنولوژی و چگونگی روش ساخت و تولید             5 امتیاز
مدارک و شواهد دال بر انجام کار تحقیقاتی مرتبط با                 10 امتیاز
ارتقاء کیفیت رشته صنعتی مورد نظر                      9 امتیاز
محور3- استارتاپ ICT نوآور در ارائه خدمت و محصول
1-    تلاش برای خلق محصول یا فرآیند جدید
این مدل شامل اختراع و همچنین فعالیت مورد نیاز برای تبدیل یک ایده یا مدل مفهومی به فرم نهایی می¬باشد.
2-    یک محصول خاص یا فرآیند جدید
یک نوآوری ممکن است درجات متفاوتی از تازگی از خیلی کم تا بسیار زیاد داشته باشد، اما این نوآوری باید شامل حداقلی از درجات تازگی برای بازار و نه فقط برای خود شرکت باشد.

چک لیست سنجش نوآوری در محصول یا خدمت
1.    ایده شما قرار است کدام مشکل را حل کند؟
2.    قرار است کدام چرخ را روان کند؟
3.    کدام نیاز را مشخصا رفع کند؟
4.    نیازی که ایده شما برطرف می کند چقدر مهم است؟ کوه نیاز کجاست؟
5.    آیا محصولات مشابه بازار را بررسی کرده اید؟
6.    فکر می کنید تفاوت ایده یا محصول شما با سایر رقبا در چیست؟ ناب بودن در ایده شما موجود است؟
7.    فکر می کنید از کدام ابزارهای پیشران یا کاتالیزورها برای پیشبرد ایده خود استفاده کرده اید؟ (مانند اهرم reshare در فیس بوک یا مانند backlink  در ورد پرس)
8.    تا چه اندازه از تکنولوژی ها و ابزارهای آماده استفاده نموده اید؟
9.    آیا تنهایی شروع کرده اید یا تیم تشکیل داده اید؟ آیا برای شروع نیروهای اطراف را موازنه نموده اید؟ آیا مهره چینی صحیحی انجام داده اید؟ آیا به یکپارچه سازی یا integrate کردن ایده با پتانسیل های اطرافش اندیشیده اید؟
10.    تخمین های شما از هزینه های شروع چقدر است؟ چه میزان به صحت تخمین مطمئن هستید؟ (تخصص تیم پول زمان)
11.    آیا در فکر جذب سرمایه گذار بوده اید؟ هزینه ها را خودتان تامین می کنید یا شخص سوم؟
12.    اگر بخواهید برای یک سرمایه گذار صحبت کنید او را چگونه متقاعد می کنید؟
13.    مدل درآمدی خود را تشریح کنید؟ (همیشه قرار نیست مستقیما درآمد داشته باشیم. مثلا می توان از راه جذب ترافیک و سپس تبلیغات درآمد داشت.)
14.    تا چه اندازه به خلاقیت و نوآوری در کار خود اندیشیده اید؟
15.    آیا به راه های غیر مستقیم برای رفع مشکل هدف اندیشیده اید؟
16.    تا چه اندازه اصل سادگی را رعایت نموده اید؟
17.    تا چه اندازه اصل سرعت را در نظر گرفته اید؟
18.    تا چه اندازه به راحتی خدمات یا محصول اندیشیده اید؟
19.    آیا بر روی طراحی و شکل محصول کار کرده اید؟ (اصل design)
20.    آیا یک دور از ابتدا تا انتها با مشتری پیش رفته اید؟
21.    تا چه اندازه بر روی بسته بندی ایده خود کار کرده اید؟
22.    ایده شما تا چه میزان منعطف است؟
23.    آیا می توانید ایده خود را در ۳۰ ثانیه توصیف کنید؟
24.    چگونه شخصیتی دارید؟ درونگرا یا برون گرا؟
25.    آیا موفق شده اید اولویت ها را ببینید؟ شاخ و برگ های اضافی را بزنید؟
26.    کیفیت را برای محصول یا خدمت خود چگونه تعریف می کنید؟
27.    دلایل مهمی که به شما امیدواری می دهند که این ایده موفق خواهد شد کدام هستند؟
28.    تحقیقات اولیه که در مورد ایده و بازار خود نموده اید را به صورت خلاصه ذکر نمایید؟ مدت زمانی که قبل از شروع اجرا برای تحلیل آن صرف نمودید؟
29.    می خواهید از چه مسیری محصول خود را به بازار معرفی کنید؟